کد مطلب:278609 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:137

گفتار ما
آنچه از مجموع این روایات به دست می آید این است كه سنتهایی از سنن پیامبران علیهم السلام درباره ی حضرت حجت علیه السلام جاری می شود و آن حضرت در بعضی مسائل و وقایع با آنها مشابهتی دارد. علت این مطلب برای ما روشن نیست و فقط



[ صفحه 163]



شاید بتوان گفت كه این سنتها، نشانه ها و اشاره هایی بر امامت و ولایت آن حضرت است تا اینكه پیروان حق و طرفداران خط هدایت، راه را گم نكنند. چنانكه روایت هشتم از باب سوم شاهد خوبی بر درستی این احتمال است.

اما روایت اول و پنجم درصدد بیان مطلب دیگری است و آن مطلب - احتمالا- این است كه غیبتهای پیامبران برای آزمایش امتشان بوده است و مقدار طولانی شدن دوره ی آزمایش هر امت بر حسب نقص و كمال عقلی و ایمان و اقبال و توجه به آنان به فطرت توحیدی خودشان است و از آن جا كه امت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، از این جهات، كاملترین امتها هستند، هم در زمان خود پیامبر و هم در زمان جانشینان ایشان به قدر كمالاتشان مورد امتحان قرار گرفته اند و بعد از آن نیز چون روز به روز كمال عقلی بیشتری یافته اند با غایب شدن امام دوازدهم و طولانی شدن غیبتش تحت آزمایش بزرگتری واقع شده اند و بعد از سپری شدن این دوره ی آزمایش، زمان ظهور قائم و غایب منتظر فرا می رسد و هنگامه ی تحقق وعده ی الهی و چیره شدن دین اسلام بر همه ی ادیان بر پا می گردد و برترین مصداق آیه شریفه كه فرمود: (هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین كله و لو كره المشركون) [1] نمایان می شود.


[1] توبه: 33، و صف:9- اوست كه پيامبر را براي هدايت بشر و حاكميت دين حق فرستاد تا علي رغم ميل مشركان، بر همه ي اديان پيروز شود.